Τετάρτη, 26 Οκτωβρίου 2016

Ανοιχτά Σχολεία για όλες και όλους


Εδώ και αρκετούς μήνες χιλιάδες πρόσφυγες ζουν εγκλωβισμένοι/-ες  στη χώρα μας, θύματα του πολέμου και των επεμβάσεων των ΝΑΤΟ – ΕΕ – Ρωσίας, της πολιτικής των χωρών της ΕΕ που υψώνουν φράχτες απέναντί τους, καθώς και της συμφωνίας ΕΕ - Τουρκίας με την υπογραφή και της ελληνικής κυβέρνησης που έβαλε ταφόπλακα σε ό,τι περιγράφει     ο όρος «δικαιώματα προσφύγων» και συνθήκη της Γενεύης. Οι συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων στους καταυλισμούς - γκέτο παραμένουν άθλιες,  ενώ αναμένεται η κατάσταση να γίνει ακόμη χειρότερη, καθώς πλησιάζει ο χειμώνας.  Η κυβέρνηση έχει βαριές ευθύνες  για τις απαράδεκτες συνθήκες στέγασης, σίτισης και περίθαλψης για τους πρόσφυγες και μετανάστες, καθώς και για την καθυστερημένη και αποσπασματική έναρξη της εκπαίδευσης των παιδιών των προσφύγων. H κυβέρνηση θέλει να «εντυπωσιάσει» παρέχοντας τελικά την ελάχιστη εκπαίδευση στους πρόσφυγες, ενώ θα έπρεπε να είναι δεδομένο και στην ουσία δεν έχει κάνει καμία ουσιαστική προσπάθεια οργάνωσης.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας η εκπαίδευση των προσφύγων έχει οριστεί ως εξής:
Η εκπαίδευση των παιδιών 4-5 ετών προβλέπεται να παρέχεται εντός των δομών φιλοξενίας επειδή είναι δύσκολο να απομακρύνονται από τους γονείς τους. Θα συσταθούν παραρτήματα νηπιαγωγείων εντός των δομών φιλοξενίας και θα διοριστούν πρόσθετοι νηπιαγωγοί με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης.
Για παιδιά ηλικίας 7-15 ετών θα λειτουργήσουν τάξεις υποδοχής στα γειτονικά δημόσια σχολεία για την εκμάθηση των ελληνικών. Να σημειώσουμε τα παιδιά αυτά γνωρίζουν πιθανότατα κάποια στοιχειώδη ελληνικά. Απο την άλλη θα λειτουργήσουν δομές υποδοχής για την εκπαίδευση των προσφύγων (ΔΥΕΠ). Όσα δεν γνωρίζουν καθόλου την ελληνική γλώσσα θα παρακολουθούν μαθήματα γλώσσας, μαθηματικών, φυσικής, ΤΠΕ, τέχνες και φυσική αγωγή τις ώρες 2-6 που δε θα λειτουργούν τα πρωινά τμήματα. 
Η προκαταγραφή ασύλου που ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο ανέδειξε περίπου 8.500 παιδιά σε ηλικία που αντιστοιχεί στην τυπική εκπαίδευση του Ελληνικού σχολείου. Κατ΄εκτίμηση υπάρχουν άλλα τόσα παιδιά των οποίων οι γονείς δεν έχουν αιτηθεί ασύλου.
Όσον αφορά τις ηλικίες 14 έως 18 όπως επίσης και για τους ενήλικες, θα υπάρξει ειδική μέριμνα για την παροχή μαθημάτων γλωσσομάθειας, και προγραμμάτων τεχνικής και επαγγελματικής κατάρτισης.  Τα ασυνόδευτα παιδιά ηλικίας 14-18 εφ’ όσον αυτά το θέλουν θα ενταχθούν στην τεχνική εκπαίδευση.
Τέλος,  να σημειώσουμε ότι οι διεθνείς οργανώσεις και οι ΜΚΟ μπορούν να δραστηριοποιηθούν  στον τομέα της  εκπαίδευσης σε ώρες και μέρες που δε θα συμπίπτουν με το ωρολόγιο πρόγραμμα των νηπιαγωγείων και των τάξεων υποδοχής.
Τα παραπάνω λέει ο κ. Φίλης και η ελληνική κυβέρνηση. Αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι ασαφές, ουτοπικό και άκρως θεωρητικό.
Αρχικά, όμως αξίζει να αναρωτηθούμε  πώς  μιλάμε για εκπαίδευση όταν επικρατεί ο πόλεμος, ο αποκλεισμός και η εκμετάλλευση. Η παροχή εκπαίδευσης για τα παιδιά των προσφύγων και των μεταναστών, που ήδη στερούνται 2 χρόνια σχολικής ζωής, είναι ένα βασικό ανθρώπινο δικαίωμα που δε χωρά καμία αμφισβήτηση. Πώς όμως να διεκδικήσει κανείς εκπαίδευση για τα προσφυγόπουλα όταν τίθονται προβλήματα επιβίωσης; Πώς μιλάμε για ένταξη στην εκπαίδευση και μελλοντικά στην κοινωνία εφόσον εκείνα ζούν στον εγκλεισμό και στην απομόνωση;  
Ουσιαστικά η ελληνική κυβέρνηση με το υπάρχον ταξικό σύστημα εκπαίδευσης δεν έχει την πρόθεση να διδάξει αυτά τα παιδιά εφόσον δε πρόκειται να τα εντάξει στην ίδια την κοινωνία. Κάνει απλά κινήσεις εντυπωσιασμού για να θολώσει τα νερά και να αυτοβαυκαλίζεται ότι προσφέρει εκπαίδευση στους πρόσφυγες, χωρίς στην ουσία να το κάνει.
Ας σχολιάσουμε όμως την υποτιθέμενη εκπαίδευση ένταξης για τις 3 σχολικές βαθμίδες.
Όσον αφορά την εκπαίδευση των νηπίων δεν μπορεί κανείς να διεκδικήσει στοιχειώδη σχολική στέγαση στα στρατόπεδα που δεν παρέχουν στοιχειώδη εκπαίδευση γενικώς. Πρέπει να υποστηρίζεται το αίτημα  της  μεταφοράς των νηπίων σε σχολικές δομές και να ταχθούμε ενάντια στη δημιουργία  προσχολικών δομών στα στρατόπεδα συγκέντρωσης  που νομιμοποιούν τον εγκλεισμό.
 Ως προς τις τάξεις υποδοχής υπάρχουν σοβαρά προβλήματα. Τα παιδιά της προσφυγιάς παράλληλα με την εκμάθηση της ελληνική γλώσσας είναι απαραίτητο να συνεχίσουν τη διδασκαλία της μητρικής τους από δασκάλους/ες  που υπάρχουν στις γραμμές προσφύγων. Γενικότερα την μητρική γλώσσα των μαθητών-τριων  μας αξίζει να την έχουμε σε ισότιμη θέση με τη γλώσσα που τους διδάσκουμε προκειμένου να αποφύγουμε την σχολική αποτυχία.Την ευθύνη για το παραπάνω πρέπει να το έχει η κυβέρνηση και να μην αφεθεί στις ΜΚΟ. Σταδιακά λοιπόν τα παιδιά αυτά πρέπει να έχουν την δυνατότητα να ενσωματωθούν στις δομές της βασικής δημόσιας εκπαίδευσης. Φυσικά και η ασφαλής μετακίνηση στο χώρο του σχολείου είναι απαραίτητη, κάτι το οποίο η ελληνική κυβέρνηση έχει υποσχεθεί αλλά αυτό θα φανεί μελλοντικά. 
Τώρα για τα παιδιά της 2η σχολικής ηλικίας ορίζεται ότι θα τους παρέχεται τεχνική και επαγγελματική κατάρτιση ενώ όσα το επιθυμούν μπορούν να ακολουθήσουν το πρόγραμμα των τριτάξεων λύκειων. Θα μπορούν όμως να το ακολουθήσουν; 

Πέρα απ’ όλα αυτά αλλά και από άλλα αναπάντητα ερωτήματα που προκύπτουν από το
σχέδιο εκπαίδευσης των προσφυγόπουλων ερχόμαστε αντιμέτωποι με ρατσιστικές, ξενοφοβικές φωνές.Το τελευταίο διάστημα υπήρξε άρνηση από γονείς μαθητών αρκετών σχολείων (Ωραιόκαστρο, Φιλιππιάδα) να συνυπάρξουν τα παιδιά τους με προσφυγόπουλα στο σχολείο. Πρόκειται πιθανότατα για φασίστες και ρατσιστές αλλά μπορεί  και για απλούς ανθρώπους οι οποίοι ειναι φορείς της μέσης συνείδησης. Δηλώσεις γονέων όπως: «Δεν είμαστε ρατσιστές αλλά συμπονάμε τους πρόσφυγες. Είναι όμως φορείς μολυσματικών ασθενειών και κινδυνεύουν τα παιδιά μας», ενέχουν κινδύνους και κάνουν τα πράγματα δυσκολότερα. Να τονίσουμε ότι οι ίδιες οι άθλιες συνθήκες στα προσφυγικά κέντρα στα οποία η Ε.Ε  και η κυβέρνηση μαντρώνουν αυτούς τους ανθρώπους, αυξάνουν την πιθανότητα ασθενειών. Ωστόσο με εμβολιασμού και την τήρηση κανόνων υγιεινής  το πρόβλημα αυτό θα μπορούσε να λυθεί. 
 Οι γονείς αυτών των ελληνόπουλων που ανησυχούν για την υγεία των παιδιών τους φοβούνται τους φτωχούς ή την φτώχεια και την εξαθλίωση; Μιλάμε λοιπόν για θεσμικό ρατσισμό, την ισχυρότερη και πιο επώδυνη μορφή ρατσισμού ο οποίος τροφοδοτεί και νομιμοποιεί την ξενοφοβία των απλών ανθρώπων. Ο ρατσισμός αυτής της μορφής διαπερνά θεσμούς όπως το εκπαιδευτικό και πολιτικό σύστημα. Για παράδειγμα αυτοί οι γονείς μπορεί να μην έχουν ρατσιστικές προθέσεις, εντούτοις αυτές οι διαδικασίες έχουν ως αποτέλεσμα την επιδείνωση της ζωής ορισμένων κοινωνικών ομάδων όπως οι πρόσφυγες. Η μη διδασκαλία μητρικής γλώσσας στους μετανάστες/πρόσφυγες αποτελεί θεσμικό ρατσισμό αφού η πράξη αυτή έχει ως αποτέλεσμα αφενός να δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα στους μαθητές αυτής της κατηγορίας και αφετέρου ουσιαστικά να μην παρέχεται ειδική προστασία ή βοήθεια σε όσες/ους το έχουν ανάγκη. Η ίδια η ελληνική κυβέρνηση νομιμοποιεί τέτοιου είδους ρατσιστικές αντιδράσεις και ενισχύει τον αποκλεισμό των προσφύγων μέσω της γκετοποίησης, των άθλιων συνθηκών διαβίωσης στα στρατόπεδα συγκέντρωσης  και μέσω της υπογραφή της στη συνθήκη Τουρκίας-Ε.Ε. 

Υπάρχουν αναπάντητα ερωτήματα τα οποία προκύπτουν από αυτό το θολό σχέδιο εκπαίδευσης των προσφύγων.  Αυτοί οι άνθρωποι έχουν έρθει αντιμέτωποι με τον πόλεμο, τις κακουχίες, τα κλειστά σύνορα, τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης και τον αποκλεισμό τους. Ως  μελλοντικοί/ες εκπαιδευτικοί/ες  πρέπει να παλέψουμε για ανοιχτά σχολεία, για μια διαπολιτισμική εκπαίδευση. Παλεύουμε ενάντια στις αντιδραστικές φασιστικές απόψεις και εκδηλώσεις όσο και στην κυβερνητική πολιτική που υλοποιεί την πολιτική των ιμπεριαλιστών για το προσφυγικό και όχι μόνο. Απαιτούμε λοιπόν τη δημιουργία ανοιχτών δομών για τους πρόσφυγες μέσα στα αστικά κέντρα, τη συμμετοχή των προσφυγόπουλων στο καθημερινό σχολικό ωράριο, ανοιχτά σύνορα, νέες θέσεις εργασίας και άμεσους διορισμούς.Λέμε όχι σε συλλογικές συμβάσεις και προγράμματα ΕΣΠΑ. Στον αγώνα αυτό θα είμαστε μαζί με τους πρόσφυγες διεκδικώντας δικαίωμα στην εκπαίδευση, στην εργασία και στην ίδια τη ζωή. Καλούμε τους φοιτητικούς συλλόγους, τα εργατικά σωματεία, τους/τις εκπαιδευτικούς, τις οργανώσεις και συλλογικότητες να γκρεμίσουμε τους φράχτες που υψώνουν η ελληνική κυβέρνηση και η Ε.Ε. Οι φασιστικές και ρατσιστικές αντιλήψεις δεν χωρούν ανάμεσά μας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου